"S mind, amiket e szép sziget ,ételt-italt terem;
S mind, ami bor pezsegve forr ,túl messzi tengeren."

Arany János: A walesi bárdok

Szamóca lekvár és dzsem

 
Van Nekünk egy kedves barátunk, aki
 szamócát termel. Mindig szoktunk Tőle kapni, de idén kitaláltam, hogy veszek lekvárnak valót is nagyobb mennyiségben. Persze kifizetni nem engedte, de kaptunk. Összesen 3 ládával, amiből egyet megtartottam, egyet a Nővérem és egyet Anyósom kapott meg. 10,5 kg volt egy ládában. Kicsumáztam, kiválogattam és 2,5 kg lett amit nem volt szívem lekvárnak elherdálni, olyan szép volt és 8 kg ami mehetett a fazékba. A szépekből másnap ettünk, aztán a többit, 3 részre osztva betettem a fagyasztóba.
Hozzávalók:
8 kg eper, ami levet ereszt és 5,5kg  lesz
Kg-onként 40dkg cukor, tehát kb 2 kg
Dzsemfix, kilónként 1 csomag
vagy
Szalicil 

Hozzáláttam... Ez este 9-kor volt. Kicsumázás után többször alaposan átmostam. Negyedekbe vágtuk és leszórtam 1 kg cukorral. Mindezt egy nagy tejes ládában vittem véghez, abban ugyanis kellően elterült. Aznapra ennyi volt, hagytam állni a cukorban. Ezzel triplán jól jártam. 
1. Nem éjszaka főztem a lekvárt
2. Jól kiengedte a levét, így nem lett túl híg a lekvár
3. Lett szörpön is
Másnap mikor nekifogtam újra, meglepődve tapasztaltam, hogy a sok lében eltűnt a gyümölcs. Összesen 5,5 kg tiszta epret tudtam leszűrni belőle. Két nagy lábasban tettem fel főni, mert azt mondják,  3kg-nál többet nem érdemes egy adagban főzni, mert később készül el.
Az egyik edényben 2 kg-ot főztem 45 percig,kevergetve. Hozzáadtam az utolsó 15 percben 40 dkg cukrot. Mikor letelt a 45 perc beleöntöttem 2 csomag dzsemfixet és 2 percig a tűzhelyen hagytam. Ez direkt dzsemnek készült, hogy buktába tudjam sütni.
A másik adag 3 kg,szintén 45 percig főtt. Hozzáadtam 60 dkg cukrot és a legvégén a maradék 0,5 kg negyedelt szamócát, hogy gyümölcsdarabos legyen.
Mikor mind készen volt, kisebb üvegekbe töltöttem és a "nem dzsemfixes" tetejére tettem 1-1 késhegynyi szalicilt. Fóliával majd kupakkal lefedtem és paplanba bugyoláltam kihülésig.
A szörpről egy másik bejegyzésben írok majd.

6 megjegyzés:

  1. Nagyon ügyes vagy. Én még sosem főztem be.

    VálaszTörlés
  2. Jaj, mit nem adnék érte!!!

    VálaszTörlés
  3. Bianka, Én is Férjes asszonyként kezdtem el.
    Az a vicces, hogy Én nem eszem meg! :-) De szenvedtem vele!
    Szívesen adok, mert a Férjemnek ez kicsit sok lesz!

    VálaszTörlés
  4. Hú, a kincset érő, drága jó barátok!
    irigy szmájli... :D

    Nagyon gusztán néznek ki! Fincsi is lehet, én is szoktam eltenni, de most nincs annyi, szerintem még a fagyasztóba sem igazán fog jutni. Úgyhogy duplán irigy szmájli... :))

    VálaszTörlés
  5. De jó! Nagyon csinosak és milyen jól jönnek télen!
    Szerencsés vagy a "beszerzéssel"! Én találtam egy zöldséget, aki 400 Ft-ért árult gyönyörű epret, vettem 3 kilót, dzsem is lett (bejegyzésem várakozik). Visszamentem, hogy vegyek még, már 600 Ft volt, legközelebb már 1000 Ft. Most várom újra a szerencsémet.

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szép lekvárt főztél, gyönyörű színe van! :) Szamócából tényleg más, mint a sima eperből... :))

    VálaszTörlés