"S mind, amiket e szép sziget ,ételt-italt terem;
S mind, ami bor pezsegve forr ,túl messzi tengeren."

Arany János: A walesi bárdok

Borsos tokány tarhonyával

 
Mostanában
készült már nálam marhapörkölt, de a borsos tokány mégis más. Meg is sértődtem, mikor Férjem kollégája "lemarkapörköltezte". Alapvető különbség, hogy nem készítünk pörkölt alapot és a színe nem piros, hanem jellegzetesen rozsdabarna színű. A másik legfontosabb dolog, hogy a tokány, igazából azért tokány, mert csíkokra van vágva a hús. Nem kockára, nem szeletre, nem egészben hagyva. A tokány az csíkokból áll.
Hozzávalók:
olaj vagy zsír
1 hagyma
80 dkg marha lábszár
1 doboz paradicsompüré
só, bors, őrölt kömény
4 gerezd fokhagyma
0,5 kg tarhonya
2 szem krumpli
A hagymát felaprítjuk, az olajon üvegesre pároljuk és hozzáadjuk a húscsíkokat. Szakaszosan pároljuk, ha elfogy a leve, felöntjük és mindezt addig, míg megpuhul. Közben ízlés szerint fűszerezzük. Mikor szinte kész, hozzáadjuk a paradicsompürét és összepirítjuk a hússal. Felöntjük annyi vízzel, amennyi szaftot szeretnénk kapni, hozzáadjuk a zúzott fokhagymát és összeforraljuk.
Mivel elég hosszú ideig kell főzni, közben elkészítjük a tarhonyát. Egy lábasba annyi olajat öntünk, amennyi pont ellepi az alját. Hozzáadjuk a tarhonyát és megpirítjuk. Én mindig bögrével mérem, így tudok hozzá megfelelő mennyiségű vizet önteni. Szép aranybarnára pirítom  a tarhonyát és, ha ez megtörtént, felöntöm 2x-es mennyiségű forró vízzel. (0,5 kg tarhonya kb 3 bögre, ehhez 6 bögre vizet tettem)
Kislángon, néha megkeverve, kockára vágott burgonyát hozzáadva, sózva-borsozva, készre párolom.
Házi savanyúsággal fogyasztva a legjobb.

6 megjegyzés:

  1. Nyammi nagyon finom lehet. nekünk ma fogy el a rizses hús, de már enném is a tiédet :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szeretjük...én is csináltam már,csak a bogyós tarhonyából...

    VálaszTörlés
  3. Anyukám kedvence :) Imádom én is!

    VálaszTörlés
  4. Tegnap én is tokányt főztem, zöldborsósat, tejfölöset. :D
    Direkt rákerestem a neten, és szinte mindenhol a zöldborsóval együtt főzött pörköltet hívják borsós tokánynak. Pedig az csak egy pörkölt, zöldborsóval. :)))

    VálaszTörlés
  5. Így van Csipet! ÚÚÚÚÚgy haragszom érte! Nagyon imádom borsóval is!

    VálaszTörlés
  6. Igazán a fogamra való falat, kis kovászos uborkával, nem inkább sok kovászos uborkával! Nyami:)

    VálaszTörlés